فیلم | جایگاه زن و مرد در قرآن کریم
کد خبر: 4205093
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
‌نمی از باران / ۶

فیلم | جایگاه زن و مرد در قرآن کریم

به مناسبت مبارک ماه رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت ششم این مجموعه با عنوان «جایگاه زن و مرد در قرآن کریم» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت ششم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره جایگاه زن و مرد در قرآن کریم می‌گوید: بین کرامت انسانی و آنچه که حقوق و تکالیف است، باید تفکیک قائل باشیم.

با در نظر گرفتن این تقسیم‌بندی، آیا ارزش و کرامت انسانی در قرآن کریم، میان زن و مرد متفاوت است؟ تفاوتی نیافتم بلکه فهم از تلفی قرآن کریم این است که آنها برابرند و قرآن یک معیار برای ارزشمندی تعریف می‌کند و آن تقوای الهی است. در سوره حجرات می‌فرماید: ما شما را از زن‌ و‌ مرد و از قبایل و شعوب مختلف آفریدیم. بین زن و مرد و قبایل مختلف کدام ارزش بیشتری دارد؟ «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» از بین هر فردی خواه زن باشد یا مرد، سیاه باشد یا سپید، آنکس نزد پروردگار کرامت بیشتری دارد که متقی‌تر باشد. بر اساس همان تعریف خاصی که قرآن از تقوا دارد، یعنی محور خدایی را در زندگی داشته باشد.

آیه 97 سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ» اگر کسی مؤمن باشد و عمل صالحی انجام دهد مرد باشد یا زن، فرقی نمی‌کند «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» ما او را به یک زندگی طیب زنده می‌کنیم و بعد اجر او را بالاتر از عملش به او می‌پردازیم. مرد یا زن اگر مؤمن باشد و عمل صالح انجام بدهد به رشد معنوی می‌رسد. اما از جهت تنظیم تکالیف و تعیین حقوقی که خدا برای مرد و زن تعیین می‌کند، برابری نیست و عادلانه است.

انتهای پیام
captcha